Učí už při studiu a do škol odcházejí hned po státnicích. Co říkají čísla o absolventech FPE ZČU?

Počet absolventů ve školství

Mediální obraz pedagogických fakult bývá často zkreslený. Data z Fakulty pedagogické ZČU (FPE ZČU) ale ukazují jinou realitu: téměř 90 % absolventů nastupuje po studiu do škol, většina už během studia učí. Co za tím stojí?


Na letních promocích FPE ZČU se opakuje podobný scénář. Děkan Fakulty pedagogické ZČU si se zájmem povídá s absolventkami a absolventy o jejich dalších plánech. Odpovědi ho utvrzují v tom, že realita přípravy učitelů na fakultě je jiná, než jak ji někdy vykreslují média.

Co se dozvídáte od čerstvých absolventek a absolventů během promocí?

Na promocích se pokaždé a se zájmem ptám, zda a kde má daná absolventka nebo absolvent pracovní místo, zda a kam odcházejí učit či co plánují do budoucna. Od absolventek či absolventů bakalářského programu Učitelství pro mateřské školy a magisterských programů se v drtivé většině s radostí dozvídám, že buď již učí a na dané škole zůstávají, nebo do praxe nastupují od září.

V médiích často slýcháme, že pedagogické fakulty připravují učitele odtržené od reality. Jaká je skutečnost?

Skutečnost je zcela odlišná. Bývá uváděno, že z fakult většina absolventek a absolventů odchází mimo školství nebo že fakulty jsou odtržené od praxe. Pravdou ale je, že do škol z naší fakulty odchází téměř 90 % budoucích učitelek a učitelů, že jich asi 70 % při studiu již učí a že pedagogické praxe jsou dlouhodobě – a dnes už zcela neoddělitelně – součástí přípravy.

Z výsledků ankety, kterou od roku 2019 na fakultě pravidelně vyhodnocujeme, navíc víme, že podíl absolventů, kteří odcházejí učit, se po skoku mezi lety 2019 a 2020 stabilizoval mezi 85 až 90 %. V roce 2024 činil tento podíl 88 % – pokud připočteme i ty, kteří pokračují v navazujícím studiu. Výjimkou byl rok 2023, kdy jsme zaznamenali i pokles zájmu o studium. Svou roli možná sehrály negativní konotace ve veřejném prostoru – zpochybňování slibovaného navýšení platů, nejistoty kolem revizí RVP nebo napětí mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky.

Co dalšího ukazují data o uplatnění absolventek a absolventů?

Z dat z roku 2024 vyplývá, že 48 % absolventů uzavřelo po nástupu do školy smlouvu na jeden rok, zatímco 38 % získalo smlouvu na dobu neurčitou. Učitelé pro první stupeň a mateřské školy zpravidla působí na odpovídajících pozicích – pouze v jednom případě byla zaznamenána výuka na jiném stupni. U navazujících programů je podíl „přestupů“ mezi stupni přirozeně vyšší (40 %), což souvisí s rozšířenými možnostmi výuky na ZŠ i SŠ. Důležité ale je, že 92 % těchto absolventů učí předměty, pro které získali aprobaci.

Jaký je současný podíl studujících, kteří učí už během studia?

Podíl těch, kteří při studiu už učí, klesl zhruba z 80 % na přibližně 70 %, což je stále vysoké číslo. Ze studijního hlediska to ale není vždy jednoznačně pozitivní – zejména pokud jde o ty, kteří učí ve vyšším úvazku. Snažíme se jim vycházet vstříc, individuálně domlouváme podmínky praxí i plnění studia, ale skloubit nároky studia s nároky praxe nebývá vždy snadné.

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *