Graf počtu počtu přihlášek a počtu zapsaných ke studiu na FPE ZČU, Počet zapsaných ke studiu v roce 2025 je pouze odhad.
Zájem o učitelství roste – za posledních sedm let se počet přihlášek na Fakultu pedagogickou ZČU téměř zdvojnásobil. Fakulta ale stále naráží na limity státního financování. Proč nemůže přijmout více studentů, i když je o studium velký zájem? Více se dočtete v dnešním rozhovoru s děkanem FPE.
Jaký je aktuální zájem o studium na pedagogické fakultě?
Počet přihlášek ke studiu na naší fakultě, a tedy zájem o stadium učitelství, v posledních letech výrazně roste. Zatímco v roce 2018 bylo přihlášek zhruba 2 300, v roce 2022 jsme se přiblížili k hranici čtyř tisíc. V roce 2025 počet přihlášených znovu narostl – přesná čísla zatím nemáme, ale trend je jasný.
Co stálo za tak výrazným nárůstem zájmu?
Vzestup, ze kterého jsme byli upřímně nadšeni, byl paradoxně spojen s neblahou dobou epidemie covidu. Došlo tehdy k velkému společenskému akcentu učitelského povolání – mnoho lidí najednou vidělo školní třídy v přímém přenosu. Mnozí si na základě vlastní, často i negativní zkušenosti, plně uvědomili význam učitelství. Zároveň tehdy šlo do školství výrazně více finančních prostředků a zdálo se, že zajištění solidních podmínek učitelů, zejména platů, je skutečně prioritou.
V roce 2024 ale nastal mírný pokles. Proč?
Pokles v roce 2024 souvisel s nejistotou a rozporuplným mediálním obrazem učitelské profese. Veřejně se problematizovaly platy učitelů – řešilo se 130 %, postavení nepedagogických pracovníků – a najednou nebylo zřejmé, zda učitelů je nedostatek, nebo jich máme až příliš.
Letos, tedy v roce 2025, opětovně sledujeme růst. Je zřejmé, že se blíží volby a vzdělávání i školství se vrací mezi veřejné priority. Mediální obraz se stabilizuje. A zásadní roli hraje i demografie – na vysoké školy začínají přicházet silné ročníky, takže počty budoucích studujících přirozeně narůstají.
Může fakulta na rostoucí zájem reagovat navýšením počtu přijatých?
To je právě ten problém. Přestože zájem o studium na naší fakultě roste, nemůžeme výrazně zvyšovat počty přijatých. Důvodem je systém financování univerzit, který je v podstatě zafixovaný na objemu prostředků z roku 2016. Od té doby, i kdyby univerzita přijala více studujících, nedostane od státu na jejich výuku více peněz.
Měl jste s tím osobní zkušenost jako děkan?
Ano. V prvním roce mého děkanování přijalo minulé vedení fakulty nedopatřením více studujících, než mělo univerzitou povoleno. Výsledkem bylo, že naše fakulta musela univerzitě odvést sankci. Měl jsem tehdy takový neblahý pocit, že připravujeme společensky velmi potřebné učitele jaksi „navzdory systému“.
Přesto letos musíte počet přijatých studentů navýšit. Co se změnilo?
Ano, v letošním roce musí naše fakulta přijmout o 10 % více studujících než v loňském roce. Navýšit musíme, abychom dosáhli na v podstatě stejnou výši podpory, kterou jsme v posledních letech dostávali od MŠMT na přípravu učitelů jako společensky potřebné profese. Doufáme, že jde o přechodný stav – mezikrok mezi dosavadním způsobem financování a tzv. kontraktovým financováním přípravy učitelů do budoucna.

Napsat komentář