Kvalitní učitelé jsou klíčem ke zlepšení školství, ale jejich příprava dlouhodobě trpí podfinancováním. Dlouhodobé plánování, kontraktové financování a cílená podpora regionů mohou zajistit, že do škol budou přicházet kvalifikovaní absolventi ve vyšších počtech a tam, kde jsou potřeba.
Pro zvyšování kvality školství by měl stát zajistit dostatek kvalitních učitelů, a to regionálně (aby ani v hospodářsky znevýhodněných regionech nechyběli kvalitní učitelé) i dlouhodobě (aby byly vyrovnávány odchody učitelů do důchodu). S ohledem na obsah textu je třeba říci, že ne každý kvalitní učitel musí být nutně kvalifikovaný, ale celkově víme, že kvalifikovaní a aprobovaní učitelé dosahují ve výuce lepších výsledků (viz například výsledky šetření ČŠI nebo zahraniční studie Lee a Lee, 2000).
Příprava budoucích učitelů, zejména na pedagogických fakultách, byla v minulosti často bagatelizována i kritizována. V posledních pěti letech je cíleně řešena „Reformou pregraduální přípravy učitelů“ ve spolupráci mezi MŠMT a fakultami připravujícími učitele. Reforma byla ustanovena memorandem, které vypršelo v loňském roce, a nyní se chystá jeho obnova a prodloužení. Nejznámějším výstupem reformy je například Kompetenční rámec absolventa učitelství, který je implementován do studijních programů fakult připravujících učitele. Dále probíhá každoroční monitoring absolventů a absolventek učitelství ve smyslu jejich připravenosti pro profesi. Vznikly také nové rámcové požadavky, v nichž je kladen vyšší důraz na větší podíl pedagogických praxí s jejich reflexí a na jejich prolínání celým studiem. Posílen je i význam oborových didaktik.
Aktuální stav financování přípravy budoucích učitelů a výhled do budoucna
Pedagogické fakulty rozhodně nepatřily a zatím úplně nepatří k nejlépe financovaným fakultám s nejvyššími platy akademiků. Naopak – tím, že příprava učitelů byla (a v případě například učitelství pro první stupeň základních škol stále je) ohodnocena nesprávně, byly finanční podmínky pedagogických fakult často problematické.
Pro představu zde uvádím mezifakultní srovnání průměrných platů v roce 2022 na fakultách Západočeské univerzitě v Plzni:

Průměrné platy na fakultách ZČU v roce 2022
Když se téma podfinancování vysokého školství a rozdílů v platech na jednotlivých vysokých školách či fakultách dostalo v minulých letech do médií a vzbudilo zájem veřejnosti, přistoupilo ministerstvo školství k několika krokům. Důležitý krok zaměřený na snížení rozdílů v platech mezi jednotlivými fakultami proběhl ještě v roce 2024. U nás na pedagogické fakultě jsme díky tomu mohli výrazněji navýšit mzdové tarify. To bylo velmi důležité, abychom se přiblížili platům v regionálním školství (na plzeňských základních a zejména středních školách). Bohužel se totiž stávalo, že vyučující z fakulty, zejména mladí pracovníci, odcházeli učit do místních škol, protože tam měli výhodnější finanční podmínky.
V roce 2025 pak poprvé od roku 2016 došlo k celkovému nárůstu prostředků pro vysoké školy o přibližně 4 miliardy Kč. Pro naši fakultu to znamenalo meziroční nárůst (na platy a provozní náklady) o zhruba 12,5 mil. Kč. Bohužel, vzhledem k podfinancování fakulty, které narůstalo minimálně posledních patnáct let, šlo spíše o první pomoc než o systémové řešení.
Pro vysvětlení…
Pro vysvětlení: při přibližném indexování částky, kterou naše fakulta na mandatorní a provozní výdaje dostala v roce 2010, podle inflace (při roční inflaci 2,5 %), by měla fakulta v roce 2025 dostávat příspěvek asi 120 mil. Kč. Stále nám tedy 9 mil. Kč chybí. To ale není ten největší problém. Problematická je zejména ohromná kumulovaná ztráta, která za posledních 15 let u naší fakulty představuje přibližně 500 mil. Kč. Za tímto číslem, jako děkan fakulty, který je s ní spojen 25 let, bohužel vidím konkrétní rušení „prodělečných“ studijních programů, odchody pracovníků do lépe placeného regionálního školství, opouštění prostor, kde příprava budoucích učitelů probíhala, nebo i zánik či slučování kateder.
Problematika financování, aneb „Ukazatele“ financování vysokých škol
Ministerstvo školství financuje vysoké školy prostřednictvím tzv. ukazatelů, které jsou popsány v „Pravidlech pro poskytování příspěvku vysokým školám…“, která MŠMT vydávána každoročně. Ukazatele mají různá zaměření a pro jejich stanovení jsou odlišná, někdy se i meziročně měnící pravidla. Tradičně mají největší význam ukazatel A (kterým vysoká škola dostává zaplacené studující) a ukazatel K (který by měl určovat výkon či kvalitu vysoké školy).
| Specifikace ve financování vysokých škol | Charakteristika | Charakteristika k financování učitelů | Konkrétně pro pedagogickou fakultu v Plzni (mil. Kč) | Perspektiva (dlouhodobé financování) | |
| 2024 | 2025 | ||||
| Ukazatel A | Fixní část příspěvku | Počet studentů násobený KEN*. | 136450,8 | 145079,8 | Každoročně, daná pravidla |
| Ukazatel K | Výkonová část příspěvku | Pro učitelské programy stejné charakteristiky jako ostatní programy. | 17925,0 | 24683,3 | Každoročně, daná pravidla |
Tabulka 1: Ukazatele A a K pro pedagogickou fakultu v Plzni v letech 2024 a 2025.
*KEN – koeficient ekonomické náročnosti (u uměleckých oborů například 3,5 u učitelství pro první stupeň základní školy 1,2).
Meziroční navýšení ve dvou základních ukazatelích A a K o 12,4 mil. Kč umožnilo u naší fakulty letos opět navyšování tarifů. Na fakultě se průměry platů tak dostávají na (a nad) průměry regionálního školství. Je nutné zdůraznit, že v minulých letech jsme se snažili zajistit vyšší platy zejména docentů a profesorů, kteří garantují studijní programy nebo zásadní předměty. Bylo problematické zajistit solidní podmínky pro mladší, začínající pracovníky, bez kterých jsou ale výhledy fakulty do budoucna velmi neradostné.
Ukazatel P – potřebná(?) učitelská profese a stabilita přípravy učitelů
Ministerstvo školství se v posledních více než deseti letech snažilo zvýšit finanční podporu pro pedagogické fakulty (resp. fakulty připravující učitele). Nebylo však možné přidat finanční prostředky přímo celé vysoké škole či univerzitě, protože by se pak přidělené prostředky s velkou pravděpodobností rozdělovaly mezi všechny fakulty a ústavy.
Ministerstvo proto přistoupilo k dofinancování prostřednictvím tzv. ukazatele P. Tento ukazatel má řešit společenskou poptávku podle stanovených priorit. Z ukazatele P byla a je například financována příprava budoucích lékařů (schválená vládou v roce 2018), veterinářů (schváleno v roce 2023) či nelékařského zdravotnického personálu (schváleno v letošním roce). Podpora přípravy učitelů schválena vládou dosud nebyla. Pro letošní rok byla proto přesunuta pod jiný ukazatel, konkrétně ukazatel F, ze kterého byla dosud financována například univerzita třetího věku. Nevýhodou je, že podpora z tohoto ukazatele je poskytována pouze na jeden rok.
| Specifikace ve financování vysokých škol | Charakteristika | Charakteristika k financování učitelů | Konkrétně pro pedagogickou fakultu v Plzni | Perspektiva (dlouhodobé financování) | |||||
| 2024 | 2025 | ||||||||
| Ukazatel P | Programy společenské poptávky (např. lékaři), od roku 2025 nutné schválení vládou | Do roku 2024 byly i učitelské programy (zařazené programy převážně schválené vládou) | 18693,4 | – | Více let; pro učitele přislíbeno, ale přidělováno jako projekty na každý rok | ||||
| Ukazatel F | Podpora aktivit systémového charakteru pro vytvoření rezervy neočekávaných nebo mimořádných událostí | Příprava učitelů zařazena mezi aktivity ve specifické oblasti, kterou MŠMT považuje za prioritu v daném roce. | – | 18694,4 S nutností navýšit počet přijatých o 5 % | Jednoleté | ||||
Tabulka 2: Ukazatele P a F pro pedagogickou fakultu v Plzni v letech 2024 a 2025.
Co je kontraktové financování
Pokud stát potřebuje například více učitelek a učitelů, uzavře s univerzitou dlouhodobou dohodu o zvyšování počtů studujících a absolventů, za které univerzita obdrží finanční prostředky. Stát si může rovněž určit konkrétní studijní programy – například stanovit, že zaplatí více učitelů matematiky a fyziky, pokud je fakulta dokáže připravit.
Zásadní je, že fakulta či univerzita může plánovat do budoucna a zohlednit potřebné prostory či počet vyučujících. Nejde o dorovnávání platů nebo vypisování krátkodobých projektů, ale o naplnění objednávky vytvořené na základě skutečné potřeby státu, kterou fakulta musí splnit. Tento princip je podstatou aktuálně připraveného materiálu řešícího přípravu učitelů na následující více než desetileté období. Je velmi důležité, aby byl dokument vládě předložen a schválen. V opačném případě bude příprava učitelů stále bojovat s dlouhodobým podfinancováním a klopýtat s nejistou podporou z roku na rok.
Připravený materiál ke kontraktovému financování navíc zohledňuje i regionální hledisko – skutečnost, že v severních, středních a západních Čechách učitelé chybí více než jinde. Tento regionální aspekt ministerstvo do financování vysokých škol částečně zahrnulo už letos pomocí nového (dalšího) ukazatele R. Je důležité zdůraznit, že učitelé nejsou připravováni pouze na pedagogických fakultách, ale i dalších (fakultách připravujících učitele) podle jejich budoucích aprobací.
Lee, S. W. & Lee, E. A. 2020. Teachers qualification matters: The association between cumulative teacher qualification and students educational attainment. Intrnational Journal of Educational Development 77.
Napsat komentář