Tento blog vzniká proto. Aby nabídl pohled pod pokličku. Aby ukázal, co všechno obnáší cesta, na které se (mladý) člověk stává kvalifikovaným (aprobovaným?) učitelem. A jak zásadní roli v této cestě hrají pedagogické fakulty – instituce, které nesou klíčovou odpovědnost za budoucnost vzdělávání v naší zemi.
V České republice působí přibližně 160 000 učitelek a učitelů. To je mimořádně vysoké číslo – učitelé jsou jednou z nejpočetnějších a nejviditelnějších profesních skupin. Každý z nás se s nimi setkal. Každý chápe, jak důležitou roli hrají – pečují o naše děti, formují je, vzdělávají, vychovávají. A současně každý tuší, že takový počet kvalifikovaných odborníků představuje i značnou finanční zátěž pro stát a veřejné rozpočty.
Jen málokdo si dovede představit, co všechno stojí za samotnou přípravou učitele. Jaké nároky klade stát prostřednictvím akreditačních požadavků a jakou podporu fakultám připravujícím učitele vlastně poskytuje. Jak vysoké jsou nároky na odbornou i pedagogickou kompetenci vyučujících, kolik praktických zkušeností musí studující během let na fakultě získat. Jak je zajišťována rovnováha mezi teorií a praxí, mezi vědeckou kvalifikací vyučujících a jejich pedagogickými dovednostmi. A jak významnou roli v tom všem hraje pedagogický výzkum, bez kterého by příprava učitelů zůstala jen intuitivní rutinou.
doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD.
Děkan Fakulty pedagogické ZČU a předseda Asociace děkanů pedagogických fakult ČR
