Promoce jako zlomový okamžik. A otázka, na kterou nikdo nezná odpověď

Děkan - promoce
,

Pět let náročného studia se uzavírá jediným dnem, který je oslavou i výzvou. Co ale čeká nové učitele ve světě, který se rychle mění? A jak se na něj mají připravit?

Slavnostní promoce uzavírají jedno životní období a otevírají nové – tentokrát učitelské. V tomto osobním zamyšlení se děkan Fakulty pedagogické ZČU vrací k významu tohoto okamžiku, ale také klade otázky, které nemají jednoduché odpovědi: Co čeká nové učitele v budoucnosti, kterou si dnes ještě neumíme ani představit? A jak se na ni dá připravit, když samotný svět vzdělávání prochází hlubokou proměnou?

Zamyšlení děkana Fakulty pedagogické ZČU

V přípravě učitelů je promoce zvláštním časem přeměny, kdy se uzavírá životní etapa studentská a otevírá se etapa nová, učitelská. Bývalí žáci a studující se stávají zodpovědnými učitelkami a učiteli, kterým připadne zásadní poslání pečovat o vzdělání našich budoucích generací.

Za jejich přípravou je velké úsilí mnoha lidí – vyučujících, kteří připravují studijní programy, a pak v nich samozřejmě učí, pracovnic a pracovníků univerzity, ale i vyučujících ze škol, kteří vedou pedagogické praxe a předávají tak neocenitelné zkušenosti a návyky… Jde o mnohovrstevný, komplexní, dlouhodobý a drahý proces. Vše v něm je důležité a musí být řešeno s nejvyšší mírou profesionality. Co je ale zásadní neznámou, nejistotou, na které celý tento proces stavíme?

Říkám si, že by bylo skvělé se rozběhnout, předběhnout čas a zastavit se před budoucností. Pak se ohlédnout a přesvědčit se, jaké znalosti, dovednosti či postoje budou pro dnešní děti potřeba, aby byly úspěšné, spokojené i zdravé a naše společnost v budoucnu prosperovala.

Nevím, jaký pohled by se nám na budoucnost naskytl. V čem se bude jezdit, létat, jak se bude komunikovat… Je ale podstatné, že už před vstupem do 21. století se naše společnost posunula ze společnosti průmyslové do společnosti znalostní – a jak řekl Francis Bacon: „Znalosti jsou moc“. Je tak pravděpodobné, že ani v budoucnu se lidé neobejdou bez pečlivě zvolených a jasně uspořádaných znalostí, které jim umožní kriticky hodnotit velké množství informací, jež se k nim, ve velmi složitém světě s vyspělými technologiemi, budou dostávat. Budou muset zvládnout racionálně využívat (a to i ke vzdělávání) výstupy, které jim předloží stroje, jež v mnoha ohledech budou inteligentnější než kdokoli z nás.

Jsem přesvědčen, že i když učitelky a učitelé budoucnosti budou stejně jako dnes odborníky konstruktivisticky předávajícími znalosti a na ně navázané dovednosti, budou více průvodci poskytujícími lidské pochopení, oporu a příklad. Člověk se z podstaty lépe učí od druhých lidí a příkladem…

Při přemýšlení o budoucnosti si často klademe otázku, jaká že to kompetence je pro život člověka ta nejdůležitější. Rozhodně je velmi důležitá připravenost řešit komplexní problémy a kriticky myslet. Ale dnes mi pro spokojený a plnohodnotný život stále více připadá zásadní kompetence zdravého životního stylu s aktivním trávením volného času. Je dobré se zamyslet nad tím, že oproti minulosti dnes umírá více lidí na nemoci spojené s obezitou a cukrovkou než s hladomorem nebo násilnými činy. Učitelé budoucnosti by tedy měli být těmi, kteří prosazují spojení harmonického rozvoje ducha a těla a tento postoj – ve smyslu kalokagathia – předávají dále, svým žákům i celé společnosti.

Pro každé dítě jsou vždy zásadní rodiče. Učitelky a učitelé pro své žáky ale mají a budou mít nezastupitelnou roli. Mohou povzbuzovat, rozvíjet a vést. Na takové učitele, kteří toto dokáží, se pak s uznáním a láskou vzpomíná celý život. Z celého srdce bych si přál, abychom právě takové učitele dokázali připravovat a dále v jejich profesním životě podporovat.


Tento text je součástí autorských sloupků děkana Fakulty pedagogické ZČU v rámci blogu teachingedu.zcu.cz. Motto blogu: „Jak předběhnout budoucnost.“

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *